7 november 2009

De festonneersteek. Wablieft?

.
Ik kreeg vandaag voor de 4de keer de vraag of ik die laddersteek aan dat pipingrandje in de piratenzak (of andere tassen) met de hand naai? Begot niet (lees: ik zou wel gek zijn!). Daarvoor gebruik ik steek 31 op m'n stikmachine... eventjes opzoeken... dat is dus de festonneersteek. 't Is zelfs niet eens bedoeld als versiering, al vind ik het niet lelijk, het is gewoon nodig om zoomdelen aan de achterkant plat te leggen.

Securing piping Securing piping

Securing piping

Per mail is dat toch echt niet uit te leggen dus ik doe het hier met een paar foto's erbij. Ik gebruik die steek enkel wanneer ik piping aanbreng in een "plat vlak", dus niet hier of hier en ook hier niet.
Je bevestigt de twee stofdelen aan elkaar met een pipingrandje ertussen (handleidingen hiervoor in de linkerkolom bij tips en technieken). Aan de achterkant heb je dan 4 zoomdelen. In een plat vlak zitten die behoorlijk in de weg, dat "bobbelt".

Securing piping Securing piping

Leg je zoomdelen plat en draai de stof om. Schakel je festonneersteek in (wat een lelijk woord is dat toch!) en regel op een proeflapje hoe ver je de steken uit elkaar wilt zetten. Zet dan je naald net in de rand van de piping (in het gootje) en stik door. Als je de stof nu omkeert, zitten de 4 zoomdelen vast en liggen ze plat.

Securing piping Securing piping Securing piping

Niks met de hand dus ;-).

18 opmerkingen:

  1. Wat ben jij een kei, echt waar.
    Ik leer hier zoveel bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De festonneersteek is hier ook bekend. Ik vind ze wel tof die verschillende steken op 'ons' machien. Ik gebruik voorlopig vooral 15, 16 en 47, voor de rest heb ik nog geen bestemming gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie nieuwe toepassing van de festoneersteek. Top foto's en duidelijke uitleg.
    Bedankt, Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig om te lezen dat er nog mensen zijn die geen weet hebben van alle namen van de verschillende steken, erg herkenbaar. Rechtdoor- & de zigzagsteek, verder reikt mijn kennis spijtig genoeg niet...
    Heel erg leuke blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, zoveel steken! ik zal eens moeten zoeken of de mijne dat ook kan, die festoneersteek.
    Welke machine heb jij,als ik dat vragen mag?
    Gebruik je veel van die steken?
    Als je een machine hebt kun je maar beter véél soorten steken hebben ,niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ow, zo te zien heb jij heel veel mooie steken op de naaimachine. Ik heb er wat minder en ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs die niet allemaal gebruik.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Matine: Om eerlijk te zijn, ik stik rechtdoor, ik zigzag en ik gebruik die festonneersteek. De rest gebruik ik zeer zelden. Ik heb een Singer Confidence, het tweede model van de drie Confidences. Als ik door heel dikke lagen stof moet of als ik toile ciree wil doorstikken, haakt m'n machine al af. Het aantal steken is niet belangrijk, wel een goede motor en het gemak van automatisch inrijgen, afknippen enz. Een foto van mijn Singer zie je hier:http://eloleo.blogspot.com/search/label/speldenkussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Indrukwekkend de steken die je allemaal op je machine hebt. Ik zou graag weten welke machine je gebruikt. Ik ben namelijk op zoek naar iets beters dan de standaardmachine die ik momenteel bezit, en die alleen maar rechtdoor kan stikken.
    En dan nog alleen als ie er echt zin in heeft... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een goede tip! Ik moet eens zoeken of ik die steek ook op m'n machiene heb zitten..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Pascale: Uitleg over de steken in mijn comment net boven die van jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank-je-wel voor deze uitgebreide uitleg op de vraag!
    Als ik nu nog zo'n steek had, was ik helemaal gelukkig. :-)
    Ik heb alleen zo'n schuine versie, nummer 26. Maar die heeft waarschijnlijk een andere functie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ja: niks met de hand zei je? Is dat dan voor de rest van de tassen (meestal) ook zo? Want die patronen zien er altijd uit of je toch ergens wel eens iets moet omkeren en dan onmogelijk nog met de machine kan vastzetten. Doe jij veel met de hand?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Eloleo, neen ,de mijne kan het (natuurlijk) niet. Maar 't is zoals je misschien zelf aangeeft. Wanneer gebruik je al die andere steken. Ik heb nog een machine staan (onbekend merk) van toen ik 15 was en snit en naad volgde maar dat is zo'n gietijzeren en kan enkel recht en verschillende breedtes zigzaggen.Heb nu een Toyotaatje gekocht (speciaal voor jeans-zegt men)en die kan meer steken(18?) maar ze nog niet allemaal gebruikt.Maar ik durf mijn oudje niet wegdoen..ze blijft staan bij het stikken van stevige stoffen ,lichtere machientjes hebben de neiging te gaan lopen.Heb ik nog een reserve,hé?
    Maar hoe weet je vooraf of je een stevige motor hebt of niet? En heel veel geld heb ik ook niet om zo'n Pfaff of Bernina van kweetnie hoeveel te kopen. Maar we kunnen naaien en dat is 't belangrijkste,hé?
    Groetjes en bedankt voor je antwoordjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Joepie, ik heb ook die festonneersteek staan. Hoe graag ik ook stik, aan naaien met de hand heb ik zo'n hekel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik denk altijd "zo'n machien met van die verschillende steken, dat heb ik niet nodig", maar als ik dit dan zie dan denk 'k "dat wil ik ook."

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aan vermiljoen...ik heb dat ook...wie weet komen die steken ooit van pas? Je kan ze maar hebben ,hé? En als je ze hebt, probeer je ze dan niet ? Zou er best ook zo eentje willen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, wat een luxe naaimachine heb je! Ik gebruik de festonneersteek veel, voor kleine projecten.. en alles met de hand. (moet nl. de naaimachine nog heel erg leren kennen en eerst maar eens leren recht, en bochtjes te stikken voor ik me aan zoiets waag)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Riet: Ik doe zo weinig mogelijk met de hand, tenzij het een echt Zakka-projectje is. Als ik iets moet binnenstebuiten keren, naai ik het keer-gat meestal wel met de hand dicht (gewoon omdat het mooier is).

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails