8 augustus 2009

Ik hou niet van strijken

... maar ik hou wel van ruitjes en bolletjes en bloemen en geel en rood en meer van dat soort. Geloof me, ik strijk vrij weinig (te weinig tijd, tiens?) en de laatste weken had ik er echt veel moeite mee. Die lelijke en verkleurde strijkplankhoes deed me nu niet bepaald veel zin krijgen. Dan was er nog een ander probleem: de overschotjes-mand liep stilaan over.

Strijken Strijken

Het is in feite niet meteen m'n eerste-keus-combinatie maar ik moest het dan ook doen met wat er in de lappenmand te vinden was: resten van de rol of van FQ's, een stuk van een handdoek, een kussenhoes, een zetelhoes en een jeans. Alles 100% katoen. Misschien wel een beetje druk... Ach neen, die strijkplank staat bij ons op de overloop en ik passeer er alle dagen meerdere keren. Ik zie dan toch liever dit lappendeken dan de fletse oude hoes. Happy!

Strijken Strijken

Terwijl ik dan toch bezig was, kon ik maar beter twee vliegen in 1 klap slaan: de hoes is ook omkeerbaar. Erg handig voor iemand die nogal van afwisseling houdt (ik dus), of gewoon voorzienend want als de ene kant weer verkleurd is, kan je'm gewoon omdraaien. Die andere kant is een zacht ruitje. De stof vond ik op de zolder van m'n oma. Het was de bedoeling om er - 20 jaar geleden! - pyama's mee te maken. Tussen de voor- en de achterkant van de hoes zit een laag dikke molton (matrasbeschermer, 100% katoen). Het geheel is omzoomd met een biais-lint waar op enkele plaatsen een opening in zit. Binnenin de biais zit een koord om de hoes rond de strijkplank te spannen. De oude hoes had iets gelijkaardigs en dat werkt perfect.

ps: deze strijkplankhoes verscheen op One Pretty Thing

Strijken Strijken

De blabla voor mezelf:
- ongeveer 4 uur werktijd
- 58 lapjes van 14x14cm voor een hoes van 135x145cm, stikken op 1cm, helemaal doorstikken (van rand tot rand)
- de naden van de lapjes persen, NIET strijken!!!!
- biais van Veritas gebruiken, is goed stevig, 23 of 25mm
- biais langs achterkant een eerste keer stikken (in de plooi), dan de rand van de stof van de hoes wegknippen tot ong 2mm van de naad waarmee de biais is bevestigd, dan koord leggen en dan de biais overslaan en langs de voorkant stikken
- koord (= dunne macramé van Banier) dus meteen mee instikken

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails