14 februari 2012

Breng ne keer ne plastieken tafelendoek mee...

Geplastificeerde stof

... vroeg mijn bom* vorig jaar. Ik bracht haar deze bollen maar oei, dat viel niet in de smaak. Dat was zelfs van't lelijkste dat ze vanzeleven al had gezien. Bon, als het zo erg is, dan maar terug naar naar het gebloemde tafelzeil van de markt. En ik bedoel niet de mooie Kitsch Kitchen bloemen!

Afgelopen weekend ziet bom me lopen met de rode tas hierboven en amaai, dat was een schoon kabas! Dat deed haar denken aan de neusdoeken die onze pepe vroeger op't veld** rond zijne nek droeg. In die tijd en context zal dat behoorlijk sexy geweest zijn maar vind ik dat nu een compliment of niet?

Feit is dat er hier toevallig heel wat meters van deze blauwe en rode Lialotta van Ikea liggen en dat ik wel iets zag in een tassen-experiment. Ik ben fan van alle soorten toile cirée maar enkel als het is om naar te kijken en dus niet om er naai-gewijs iets mee te doen.

Geplastificeerde stof

Het werd een simpel, rechthoekig model en onverwacht viel het experiment goed mee:
- Het is geplastificeerde stof maar het plastic laagje ligt er niet bovenop, het is er wel helemaal in gesmolten. Dat komt dus nooit meer los.
- De stof rimpelt als je de tas door het keergat binnenstebuiten haalt maar je kan de plooien weer glad strijken op de hoogste strijkstand als je er een dunne gaasdoek tussen legt. Hoe handig is dat!

Geplastificeerde stof Geplastificeerde stof

Een Oilcloth Addict zal ik nooit worden maar bovenstaande eigenschappen scheppen wel mogelijkheden. Omdat bollen toch maar bollen zijn, naaide ik nog een paspelrandje in een contrasterende kleur. Het zou wel eens fijn zijn moest Ikea het gamma prints in hun geplastificeerde stoffen uitbreiden. Hint!


Leuke toile cirée*** handleidingen:
- slinger in krijtbord toile cirée, van Oilcloth Addict
- regenhoedje, van Mommo
- regenhoedje, van Jo Chapeau
- strandtas in tafelzeil, van Emma en Mona (de bollentassen zijn gelijkaardig maar ze werden, omwille van de paspel, op een andere manier in elkaar genaaid)
- afwasbaar broodmandje, van Oontje
- slinger, van Oilcloth Addict
- potloodrol, origineel van Skip to my Lou
- lunchzakje, van Skip to my Lou
- verpleegstertas, van Une ame d' Enfant
- een kliederschort voor Jules, van Leven met Liv
- en zelf maakte ik ooit deze, hmm, waarvoor ik toen een handleiding beloofde... uit het oog verloren, sorry!

* bijna 93 jaar, uit het goede hout gesneden
** patattenboeren
*** als in tafelzeil, geplastificeerde stof, zeildoek, ... alles dat waterafstotend behandeld werd

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails