11 januari 2012

Walking with Bernina

De Kerstvakantie bracht ik grotendeels achter mijn naaimachine door. Er passeerde heel wat bandwerk en alle dagen bedacht ik mij dat ik dit nooit zou kunnen doen zonder goed gerief. Voor mij is dat mijn Bernina Aurora 430 en een aantal extra tools die ik niet meer zou kunnen missen, o.a. de boventransportvoet#50. Echt, sinds ik mij die heb aangeschaft is naaien minstens dubbel zo aangenaam geworden. Alle zaken of stoffen waar ik vroeger op vloekte of effenaf bang van was, pak ik nu met een gerust hart aan.
Kort gezegd zorgt de boventransportvoet ervoor dat de stoffen die je stikt niet uitrekken terwijl je ze stikt, of dat niet één van de twee stoffen meer uitrekt dan de andere. De filmpjes onderaan tonen net wat ik bedoel. Geen gesukkel meer met tricot of fluweel of - in mijn geval in de vakantie - badstof en spons. Het was een vrij dure aankoop (ongeveer 100 euro) maar hij is elke cent waard. Héérlijk, ik zeg het je!

boventransport boventransport
links de boventransportvoet, rechts het gewone stikvoetje

meer foto's in dit artikel van Dog Named Banjo

Redelijk banaal maar ook deze drie plaatjes in plexiglas verrichtten in mijn naaiwereld een klein wonder. Ik had ze nog nooit eerder gebruikt en slechts bij toeval kwamen ze een paar weken geleden terug te voorschijn. Oh jeuj, ineens had ik de truuk door om van een dunne laag stof zonder gebroken naald of draad in één stikbeweging over te gaan naar een dikkere laag stof. Wanneer je van dun naar dik gaat, staat je stikvoet helemaal scheef. Dit kan je corrigeren met deze nivelleerplaatjes. Simpel en efficiënt. Alweer iets wat het bandwerk erg gladjes deed verlopen.

plaatjes plaatjes

En als laatste maar zeker niet de minste: de kniezwengel* (standaard inbegrepen bij de Aurora 430). Het is nodig om eerst wat te oefenen de beweging lijkt zo onnatuurlijk dat het toch een aantal keer spaak liep. Probeer eens in de lucht met je ene hand een cirkel te tekenen en tegelijk met je andere hand een vierkant... moeilijk! Je knie gebruiken om je stikvoet ophoog te zetten leek in het begin even moeilijk. Ondertussen "heb ik het onder de knie" en gaat het vanzelf. Ideaal als je je stof vaak moet draaien en bijgevolg vaak die stikvoet moet opheffen.
*dat is officieel een "kniehevel" maar eens "zwengel" in je hoofd zit, blijft dat nogal hardnekkig zitten

kniezwengel kniezwengel

En of al dat bandwerk nu is afgewerkt? Grotendeels, alleen vond ik in mijn kleine rijhuis nog geen plek om het allemaal deftig bij elkaar te fotograferen.

Bernina steunt Van Katoen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails