12 mei 2011

Handleiding en patroon: Blom

blom handleiding

Het patroon vind je hier, het is een pdf-file. Print deze op A4-formaat (niet "schalen", dus niet aanpassen aan het maximale print-formaat). Je kan natuurlijk altijd variëren met de maten en groter of kleiner printen.
Het puntige blaadje is voor deze blom, het ronde blaadje is voor deze blom, het eerder rechte blaadje is voor deze blom.
Niveau: Misschien iets meer prutswerk voor de echte beginnende naaister maar moeilijk is het zeker niet.

Klik op de foto's voor een grotere weergave.

blom handleiding


blom handleiding


blom handleiding
noot: met een zeer kleine rechte steek kan je een mooiere cirkel stikken dan met een grote steek

blom handleiding
met dank aan Riet voor de demonstratie

blom handleiding


blom handleiding

Noot: Als je er een broche van maakt, plaats je het speldje best niet in het midden van de blom, maar wel een centimeter hoger.

blom handleiding

Meer foto's van blommen: hier en hier en hier.

Pool

Alle tutoleo's zijn voor persoonlijk gebruik bedoeld. Aarzel niet om de tutoleo's te gebruiken voor jezelf of om cadeautjes te maken. Creaties uit tutoleo's voor een goed doel verkopen is, in kleine oplage, toegestaan als de opbrengst integraal naar dat goed doel gaat. Het is niet toegestaan om tutoleo's of creaties uit tutoleo's te gebruiken voor commerciële doeleinden.

40 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit leuke patroon! Ik ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weeral zo fantastisch uitgelegd, het gaat hier blommen regenen ;-)
    Dank je wel voor zoveel bereidwilligheid, ge zijt nen schat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg. Ik had nooit gedacht dat het 'binnenbloempje in één keer met de buitenblaadjes gemaakt zou worden. Veel minder werk zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, en ook voor mij een nieuwe manier van bloemetjes maken!! Komt ook op mijn wish-list ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, slim! En mooi en leuk, als ik nog een een blom van doen heb, kom ik nog eens langs hier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. merci merci merci! Komt op mijn snel-te-maken-programma!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooie blommen en fantastische handleiding! Verrassend eenvoudig... Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En je uitleg is weer super! Ik vraag me alleen af wat diolen is :) En het doet me denken aan Ikea maar dat komt door de naam denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jaaaa mooi! van het weekend lekker er mee aan de slag thanx x x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuk en mooie uitleg.
    Zal ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier was ik zelf echt nooit op gekomen, bedankt voor het denkwerk! Ik ga er ook eentje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. geweldig. Dit wil ik zeker gaan proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Ester: diolen = synthetische stof waarin de bomma's hun kleedjes vaak maakten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O maar zeg, dat is wel de mooiste blom-tut sinds tijden! Ik ga ze ook eens zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai, die handen, dat was na een dagje letterkastschuren en dat is er aan te zien!
    Ik ga me denk ik wel voor 't eerst van mijn leven aan het broche-schap wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, die is mooi! Als de ZsaZsa-broche dé eindejaarstopper was, zal die van u zeker en vast de voorjaarsklassieker worden :-) Kzet het alvast op mijn to do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, wat ontzettend leuk!! Ik ga het een keer proberen hoor en dan hoor je het van me :-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ok, eerst rapporten typen en dan blommen fabriceren! Juist op tijd, ik was bijna zelf aan het verzinnen hoe ik ze kon maken en dat zou falikant afgelopen zijn! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gelukt van de eerste keer! Zalig...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. knap!! heel mooi met ronde blaadjes! gaan we zeker eens proberen, meci!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dankjewel voor de tutorial! Ik krijg helemaal zin ook zulke prachtige bloemen te gaan maken :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nadat ik de handleiding had gelezen, ben ik gelijk naar de markt gegaan voor knopen en naar de ikea voor zo'n kartelschaar. Ik heb ze alle drie gelijk uitgeprobeerd, zie mijn blog/flickr!!
    Mijn dank is groot!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Duidelijk handleiding, mooi resultaat! Dit komt zeker op mijn 'te-onthouden-lijstje'!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een geweldig idee!! Bedankt voor de tip en de beschrijving. Ik heb de Blom meteen gemaakt en het is zo mooi!!! Echt een superversiering op de jas van mijn dochter (de jas moet ik nog even afmaken!).

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Supermooie creatie... al ben ik niet zo voor die bloemachtige prullaria, toch wil ik deze echt wel maken wegens te mooi !

    Maar... snif snif, het zal wel aan mij liggen... maar ik ben niet mee in alle stappen ... hoe maak je dat vilten hart vast aan die blaadjes? Moet je eerst de blaadjes zo hard samen trekken dat ze in het midden tegen elkaar zitten (dus zonder een doorkijkgat)? En dan gewoon een stevig stuk vilt ertegen? Hoe ziet dan de voorkant eruit als er nog geen knoop opzit?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Trien: Ja, de blaadjes stevig aantrekken. Er blijft altijd wel een gaatje. Langs de achterkant dan een stukje vilt vastnaaien, daarmee naai je dan ook elk blaadje vast en blijft de bloem stevig in vorm. Dan de knoop langs de voorkant bevestigen en deze vastnaaien in het stukje vilt. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ok, nu ben ik mee... zodra ik een (toonbare) creatie gemaakt heb, laat ik em zeker zien :)

    Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Yuuuuhh, het is gelukt, men blommeke is af. De achterkant is wel niet helemaal zoals ik het wou, maar bon, dat zie je toch niet!
    Een fotootje staat online :)

    Bedankt voor de tutorial, ik zal er in de toekomst zeker nog gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hallo! ik heb hem gemaakt, hij is super leuk!! ik gebruik hem als versiering op de messenger tas die ik aan het maken ben. (uit 100 gratis patronen :-)

    bedankt!
    groetjes Ans,

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Deine Blumen ist wunderschön geworden.
    Vielen Dank für die tolle Gratis-Anleitung♥♥♥
    Liebe Grüße von Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  31. E I N D E L I J K heb ik ook zo'n leuke bloem gemaakt, nogmaals bedankt voor het denkwerk!

    zie http://shibbiesays.blogspot.com/2011/12/creashibbie-18-van-saaie-jurk-naar.html

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een leuk patroon, heb er vanmiddag een geprobeerd en heb een prachtig bloemetje! Bedankt.

    Groetjes Heidi

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails