31 januari 2010

Badjas wordt...

Een tijdje geleden vond ik deze link over vrij borduren en laatst kocht ik dit mooie boek van Poppy Treffry. Het moet niet altijd piekfijn rechtdoor gestikt zijn, soms is helemaal schots en scheef ook helemaal de bedoeling en helemaal mooi (zoals bij Poppy dus):
My work is about transferring my drawings into stitch. I sketch almost every day and subjects can be everything from the roof tops of St. Ives to Andalusian chickens. Through stitch my drawings are transformed, they take on a looser more childlike quality and colours become patterned and textured fabrics. I work in both two and three dimensions making framed embroideries and textile 'pots'.
Poppy Treffry
Bon, ik ben zeker geen grafisch natuurtalent*, zoveel is duidelijk. Toch was het echt heel prettig om deze slaapzak te maken. 't Is inderdaad net tekenen met je naaimachine... maar dan met je linkerhand en meteen "voor echt" en in kleur, spannend dus! Het was van meet af aan ook niet de bedoeling om een lief en afgerond babyvogeltje te tekenen maar misschien is mijn versie toch iets of wat te scherp... voor een baby-van-al-1-jaar-slaapzak...???

Badjas wordt ... Badjas wordt ... Badjas wordt ...

Alle spullen zijn gemaakt uit een badjas. Die badjas kreeg ik van de meter van Merel. Geen idee wie Merel zelf is, dit was dus een opdracht (ja, hééééél af en toe lukt dat nog wel eens). De vraag was "een slaapzak", liefst totaal gerecycleerd want zo heeft de mama van Merel het het liefst. Zo gezegd, zo gedaan en in deze slaapzak (en de rest) zitten dus: de zachtgele badjas, een babylakentje van Stig voor de binnenkant, een echt seventieslaken voor de vogels en de kat en eigenlijk ook een heel klein beetje nieuwe stoffen.

Badjas wordt ... Badjas wordt ... Badjas wordt ...

Spijtig voor Els, ik kan er geen handleiding of patroon bij schrijven want ik heb onderweg niet genoeg en niet de juiste foto's genomen. Het is gelukkig niet te moeilijk. De basis is een bestaande slaapzak. Je zet gewoon alles over op krantenpapier voor een patroon. Om geen rits te moeten gebruiken (ik had geen tweedelige rits in huis), werkte ik met pitsers (juist, om de foto's staan ze er nog niet op, dat is ondertussen wel in orde). Je moet er dan enkel op letten dat de flap (met boom en vogel) iets groter is zodat je de pitsers er nog netjes kan tussenzetten.

Badjas wordt ... Badjas wordt ...
Badjas wordt ...

Eerst was er dus de slaapzak, daarna de slabben (eigenlijk wilde ik die van Meisjesmama maken maar daarvoor schoot niet genoeg stof-uit-1-stuk over), toen het washandje en van de stukken die overbleven heb ik een zak gemaakt, gewoon recht. Dat zakje waar nu de poes-rammelaar in zit, was ooit het borstzakje van de badjas. De gordel van de badjas zijn de schouderbanden. Handig om alles nu cadeau te doen maar misschien later ook bruikbaar in het zwembad, op het strand enz.

Badjas wordt ... Badjas wordt ...

Deze week zijn er nog 24 koksschortjes in de maak, er schiet nog zo'n "200 kg kast" over om in elkaar te zetten, de muren moeten geschilderd worden, een stapel papieren opgelost, bergen boeken verplaatst en tussendoor ook nog 5 dagen werken. Een prettige zondag!

PS: vanavond doe ik niks want dan ben ik verhangen aan Gregory, jij toch ook... niet? Allé nu!!!

* ter verduidelijking na de opmerkingen over mijn grafisch talent: ik ben écht geen talent, ik heb de vogel niet uitgevonden maar zag iets dergelijks op etsy

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails