22 augustus 2009

Inspiratie, tips en een geheim dat geen geheim (meer) is

Ik vind alle dagen zoveel gratis patronen, of gewoon leukigheden, of inspiratiedingen die ik ooit nog wel eens wil maken. Die bewaar ik in een lijstje dat ondertussen encyclopedie-allures begint aan te nemen. In feite kan ik ze net zo goed af en toe hier posten. Zo vind ik ze makkelijk terug en misschien heb jij er ook nog wat aan... vooral als je van "sakosjen en tiretten" houdt ;-). De gratis patronen vul ik ook aan in de linkerkolom.
Voila, probeer het zelf eens en het is altijd tof als je mij laat weten wat je gemaakt hebt:
  • Close your clothes. Mooi!, ter inspiratie.
  • Messengerbag van Weekend Designer, gratis patroon.
  • Soho Slouch Tote van Weekend Designer, om in een suede of een zacht (nep)leder te maken, gratis patroon.
  • Embroidered Pencil Case van Orange Flower, een simpel ritstasje maar wel mooi afgewerkt binnenin en een duidelijke handleiding, het borduurwerk kan je ook achterwege laten.
  • Apple-Garland van Roots and Wings. Zo eenvoudig en mooi, gratis patroon.
  • Mill House Inn Tote Bag, gratis patroon. Ok ok, niet in deze kleurtjes of met deze stoffen maar wel een duidelijke handleiding.
  • Coasters van Myrle and Eunice, helemaal weg van!
  • Luierzakje revisited van Mme Zsazsa, in toile ciree, loooooooove toile ciree en dit nieuw modelletje!
  • Kootoyoo, een geweldige blog/site met het ene frisse idee na het andere: " It's a bit craft, a bit inspiration, a bit drivel, a bit helpful & a bit of fun really."
  • Little Circus, een webshop, ik zou alles hier wel willen kopen.
  • Niet gratis maar wel een van m'n favoriete handtassen en ze is van Flossie Teacakes. Pdf kost $8, kan via PayPal, binnen de 24 uur ontvang je je patroon.
En dan over het "geheim". 't Is te zeggen: jullie denken dat er een geheim is, hmm...? Helaas, ik heb echt nog nooit naailes gevolgd (die 4 introductielessen toen in 12 jaar was tellen niet mee) maar ik zag m'n oma vroeger zo vaak achter haar mooie Singer met voettrapper zitten. Stikken en herstellingen doen was bij ons iets heel gewoons. Deze middag heb ik haar gevraagd hoe ze eraan gekomen is. Je moet een beetje "Blannes" (van dicht bij Leuven) spreken om het goed te kunnen volgen:

Na den oorlogt kwamp Melanieke e wa herstellingskes doen. Tunst was da ni veuj alle 5 voet iet nief te keupen. Ge wit da wel: e kammezuil da kapot es, een hum da gemokt mut werre, zo van dei zakes. Jaaaare hee ze da gedon mo tunst kwamp ze ne mie en dan hemme weile da machin gekocht. Dades giene Singer moa das pertank zo geu as ne Singer...
(zo gezegd door "bom", 90 jaar)

Singer? . Singer? . Singer?

Tunk!!! Dat is dus geen Singer? Ik heb al die jaren gedacht dat het een Singer was? Ik stik nu met een Singer omdat zij een Singer had... allé, dan is er vandaag toch 1 geheim ontrafeld. Hier is de nep-Singer en daarmee is het dus allemaal begonnen. Ik heb er zelf nooit op gestikt, enkel stiekem aan het grote wiel gedraaid tot de draad in een knoop zat. M'n eerste stikmachine kocht ik jaren geleden voor 3000 BEF in de GB. Ik maakte enkel tafelkleedjes en gordijnen. Vorig jaar kwam ik al surfend een mooie tas tegen en die wilde ik namaken. Dat beviel me zo goed dat ik ben blijven proberen. Zo is het, en niet anders.

Singer? Singer?

...
...
...

Ik kan niet geloven dat dat geen Singer was. Ik dacht echt dat het een ... soit!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails