12 mei 2012

Back to basics, deel 2

Back to basics Back to basics
Back to basics

Back to Basics nummer twee en drie. De roze stof hierboven kocht ik op een stoffenspektakel voor "tweed", het zou dus wol moeten zijn. Het is alleszins heel mooie stof waar kleine groene, felblauwe, rode, ... spikkeltjes in verweven zitten. Eigenaardig genoeg begint ze enorm hard naar benzine te ruiken als je ze strijkt, zelfs als het strijkijzer maar lauw is. Wellicht zit er dus nog iets anders dan wol in maar wat is het? Ik vind er geen verklaring voor. Iemand die het wel weet?
Om de rits makkelijker te kunnen openen, naaide ik er twee knoopjes op. Het is eens iets anders dan een lusje en het is nog handig ook.

De tas hieronder is gemaakt uit een synthetische stof. Het lijkt op diolen maar het is luchtiger en het stretcht ook heel hard in beide richtingen (met de draad mee en recht op de draad). De lap kreeg ik van Riet die er niets mee kon doen. Huh? Ik dacht nochtans instant "tas", raar hè.
Stretchstof is voor dit model niet echt aangewezen dus streek ik er langs de achterkant Vlieseline H640 op en plakkatoen op de randen aan de paspel en de rits. Dat maakt dat de stof even makkelijk te verwerken is als een gewoon (zij het iets dikker) katoentje en de tas blijft in z'n geheel ook perfect in vorm. De H640 omdat ik daar graag mee werk maar er bestaan ook andere, en dunne, Vlieselines om stretchstoffen minder of helemaal niet meer elastisch te maken.

Back to basics
Back to basics Back to basics

Naaivoet 5 is standaard bijgeleverd bij de Bernina Aurora 430 en je gebruikt hem voor blinde zomen. Ik gebruik hem tegenwoordig om paspel te doorstikken. Veel makkelijker dan een gewone ritsvoet of een blinderitsvoet en het levert gegarandeerd een proper resultaat op.

Back to basics Back to basics

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails