15 juni 2010

GROEN/WIT/ROOD

Deze is voor mij en ik ben er zeer blij mee! Echt, er is altijd wel iets dat ik de volgende keer anders zou doen maar deze tas vind ik helemaal ok. Ze is groot, MEGA groot. Eigenlijk is ze een soort strandtas maar vandaag ging ze toch al mee werken. Happy!

groen/wit/rood groen/wit/rood
groen/wit/rood groen/wit/rood

Het begon dus met de plooitjes van Mme Zsazsa. "Wel een merde om ze allemaal even breed te krijgen", zei madame. Hmm, dat vraagt dan om een lui-wijven-truuk. Ik kocht "voorgemaakte streepkes" en de rest is kinderspel (dan behalve dat top-stitchen, onderaan meer hierover).

Het prototype zag er zo uit, deze is al helemaal anders. Ik wist vooraf ook niet waar ik ging eindigen maar soms is een tas maken zoiets als bevallen. Je weet de hele tijd niet wat je precies aan het maken bent tot je alles binnenstebuiten keert en "ohhhhh" of "eihhhhh" (ja, met een tas kan dat al wel eens tegenvallen) ziet wat het geworden is. Afin, zoiets dus...

groen/wit/rood groen/wit/rood
groen/wit/rood groen/wit/rood

Over top-stitching: dat is eigenlijk elk stiksel dat je "bovenop" aanbrengt, voor de sier of voor extra stevigheid. Je kan dat met een gewone draad en een gewone naald doen of je kan een extra dikke draad gebruiken maar dan moet je ook met een speciale naald werken. Op de - bijzonder slechte - foto hieronder is dat de tweede naald van rechts: het oog van de naald is veel groter en de punt is lang en vlijmscherp (in tegenstelling tot bv. jersey-naalden die een kogelvormige punt hebben).
Ik gebruikte het dikste Gütermann garen, zoiets als de sierstiksels op een jeansbroek maar dan in het rood, dit dus. Eerst wat proeflapjes stikken want je moet ook nog de juiste draadspanning vinden. Meer info over naalden: hier.

naalden

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails