27 december 2009

Het kringloop-project

Ik had er geen idee van dat er hier zo'n nieuwsgierigheid rond ging ontstaan. Ik ben maar gewoon een goed voornemen voor 2010 aan het uitwerken. Jaja, "goede voornemens" ik doe daar nog aan mee. En voor volgend jaar heb ik er eentje dat bestaat uit 210 stuks (omdat 2010 exemplaren toch wat veel is). Ik ben van plan om in 2010 210 boodschappentassen te maken uit gerecycleerde stoffen. Blijkbaar vervangen deze maar liefst 16.800 plastieken zakjes, tenminste als al wie een zakje van mij krijgt dat ook systematisch gebruikt i.p.v. het onverteerbare alternatief.


kringlOOp-project

't Is niet dat ik een extreem groene vogel ben. Als het regent neem ik zeker de auto. Als het niet regent, rijd ik nog veel te veel met de auto. Vliegen vind ik helemaal geweldig. Ik sorteer geen groenafval want dan kan ik m'n kleine stadstuintje niet meer in van de stank. Ik heb geen deuren in m'n huis (wel wollen deur-gordijnen) dus ik stook veel te veel MAAR sinds de stoffen exemplaren op de markt zijn, mijd ik per force de plastieken zak (ookal waren ze zo handig voor in het keukenvuilbakje).
Laatst kwam ik uit op de site van Morsbags. Duizenden en duizenden stoffen boodschappentassen worden over de hele wereld gemaakt en verspreid en België telt slechts 3 deelnemers en nog maar 2 stoffen zakjes op de kaart. Voila sè, het goede voornemen voor 2010 was geboren. Niks belet u om ook meteen aan te sluiten. Vier punten om u te overtuigen:
  1. één stoffen zak vervangt 80 plastieken exemplaren
  2. super-easy en klaar in minder dan een uur (hè, ik doe er zelfs 5 op 2 uur): m'n eigen patroon volgt in een volgende post of andere patronen hier en hier en hier
  3. het kost in principe niets want het is de bedoeling dat alle zakken gemaakt worden uit gerecycleerde stoffen, bv. oude (tafel-)lakens van bij oma op zolder
  4. maak er een heleboel en u heeft altijd een extra cadeautje achter de hand, of beter: gebruik geen cadeauverpakking meer maar stop alles in een stoffen zak (dju, daar had ik vòòr Kerstmissen aan moeten denken)
En als u nog niet overtuigd bent, lees dan dit of dit artikel even door of kijk eens naar dit filmpje hieronder. Als elke stoffen zak, 80 plastiek zakjes vervangt en als we nu gewoon met z'n allen nooit nog een plastieken zak aannemen in de winkel maar onze stoffen versie gebruiken... dan gaan we al een heel eind(je) de goede weg op, nietwaar!



kringlOOp-project

Het patroon van de echte Morsbag volg ik niet. Ik heb zelf een simpel model uitgewerkt dat in z'n eigen voorzakje op te vouwen is. Ik maak mini's (voor de bakker, de bibliotheek, ...) en maxi's (voor de supermarkt, ...). Nu heb ik m'n eigen oude tafellakens opgebruikt maar het is de bedoeling om in de toekomst toch wat originelere stoffen te vinden.

kringlOOp-project kringlOOp-project kringlOOp-project

Ps: De Morsbag-beweging houdt er een guerilla-stijl op na. Als u nu denkt dat ik op een schone ochtend op het Martelarenplein in m'n eentje alle voorbijgangers ga bedienen van een stoffen boodschappentas, heeft u het goed mis. Ik ben daarvoor veel te verlegen ;-).

Maar ik zou het wel geweldig tof vinden als u nu zelf ook spontaan een stoffen tas gaat maken!

Hier het patroon

42 opmerkingen:

  1. Oe ik wil wel z'n tas van u ;-)
    heel graag zelfs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alle...omdadde gij het zijdt zal ik mij ook een stoffen plastiekzakkenzakske maken om in mijn sjakosj te steken.
    Schoon initiatief. Op naar een groenere planeet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig plan! Ik doe mee! Ik kreeg net van een collega een heleboel 'oude' stoffen die ze zou weggooien.
    Bij ons in de bib moogt ge 20 boeken lenen, dus misschien toch maar een maxi-versie dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig! En zonder dat ik al wist wat je plan was, doe ik al mee se. Ik ben namelijk een rap kadooke aan t maken voor iemand en dat is een schort en een stoffen 'plastiek'-zakske. Voila!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap initiatief! 'k Zou er mij ook beter eentje maken. Voor de supermarkt gebruiken we systematisch grote herbruikbare zakken of bakken, maar als ik snelsnel iets haal in den Hema ofzo heb ik meestal geen zakje bij. Laat maar komen dus, die uitleg van jouw versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een chic idee!
    En heldhaftig!

    Ik probeer zo weinig mogelijk plastieken zakjes te gebruiken, maar soms komt t er wel eens van, natuurlijk.

    En zo een stoffen versie, dat zou wel hipper zijn dan mijn meme versie van het herbruikbare zakje uit den blokker...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. met wat ik aangeboden krijg aan plastiek zakskes ga ik ver over de 80. En nooit neem 'k er een. Ben echt al naar huis gewaggeld met gerief opgestapeld tussen handen en kin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn stoffen plastieken zakske kreeg ik van secret santa. En ik weiger altijd plastieken zakskes in de winkel. Normaal heb ik altijd zelf een plastieken zakske bij "mocht het nodig zijn". Maar voor de toekomst heb ik dus al een schoon stoffen plastieken zakske, hé.

    Ik wens u veel succes! Een topinitiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En ik die dacht dat je ze zou uitdelen... Maar ik blijf me voornemen om ooit weer achter mijn naaimachine te kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. awel, ik maak er geeneen zelf se, ik wacht gewoon tot ik u weer tegen het lijf loop hihi! het aanbod om in de stoffen lakens van de oma boerin te komen neuzen geldt nog steeds, maar er is haast, want binnenkort vliegt de boel naar 't spit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ok, ik snap het. Als ik bij opruimen ergens in de kast een stofke tegenkom dat het, mwhaa, niet helemaal is, dan heeft het nu een bestemming. Ik weet u te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oooh ja! Mijn eigen mismaakte boodschappentas indachtig werp ik mij meteen op jouw patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een opgeruimde keuken EN al zoveeeeeeel tassen???? met wie ben jij getrouwd en heb je je voortgeplant??? Mr propre????

    commessiebuzzen maken is tof hé!
    ik heb mij daar ook al opgesmeten maar k zit met meer stoffen dan tijd, zal ik er eens een deel opsturen? dan moet jij je huis niet meer uit en kom je in no time aan die 2010 tassen, en dat willen we allemaal wel eens zien een stapel van 2010 tassen... waaaaauw

    en tante hilde!
    ik weet begot niet wat t spit is (ik ken dat alleen van kiekens aan t spit) maar zegt iets in mij dat jij de lakens van uw oma boerin naar de verbrandingsoven brengt??????
    shame on you!!
    ge moet daar uw ik-wil-ook-zo'n-boerderij mee opleuken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alweer een goed idee, maar ik heb ook altijd van die tasjes bij. Van Hema. (nog)Niet zelfgemaakt.
    Ik kom jou ook wel eens tegen, zeker? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb ook van die stoffen zakken, gewoon gekocht in de winkel. Soms vergeet ik ze en moet ik alsnog een plastic tasje kopen. Maar echt een leuk idee zeg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. inderdaad een echt leuk idee !
    ik wil er beslist ook wel maken... maar ik durf er niet echt zelf aan beginnen...

    Keep up the good work !!!!

    Ik ben een echte fan !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk idee. Ik heb ook zo'n herbruikbaar zakje, maar dan zelfgekocht ipv zelfgemaakt. Deze zijn natuurlijk veel leuker. Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. super idee, ook ik loop met herbruikbare zakjes, maar nu ik recent creatief aan de slag ben gegaan is dit misschien ook wel iets voor mij !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier ook maar bitter weinig plastieken zakken te vinden. Uit principe worden ze steevast gewijgerd.
    Voor mijn Secret Santa maakte ik ook al een stoffen exemplaar...
    http://beingmyownhero.blogspot.com/2009/12/secret-santa_9291.html

    Succes alvast!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel goed idee! Ik weiger ook altijd plastieken tasjes en loop (best wel voor schut) rond met mijn tasje-gemaakt-van-oud-tshirt.. Binnenkort maar een (hippere) maken van stof denk ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik was zelf van plan om een heleboel oude plastieken zakken (die niet meer bruikbaar zijn, met gaten of scheuren dus, anders heeft't ook geen nut) in reepjes te knippen, een bol plastiek van te maken en er een tas mee te breien. :)
    maar dit is ook leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb ook al zelf tasjes gemaakt en ook een echte morsbag, maar ik vindt dat model niet zo handig, veel te klein vindt ik, ik hou van wat inhoud :) Ik ben dan ook de persoon die altijd heel haar leven mee sleept :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I hope English is OK. :)

    We plan to make a bunch of these and have the kids stand outside the grocery store and hand them out for free.

    And I noticed a link to my pattern over at the side. Thanks so much!

    Now, let's go change the world.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh, by the way, your bags are gorgeous. Way cuter than mine.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Sjiek Eloleo, je voornemens brengen mooie dingen voort !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. zeg, willen we je helpen om toch die 2010 tassen te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben helemaal tegen die plastiekzakskes en gebruik dan ook al een tijdje stoffen zakken, heb er in iedere handtas/rugzak eentje zitten. Vind dit dan ook een super initiatief !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi initiatief! Nieuwsgierigheid werd beloond. En ik wil je ook wel helpen de 2010 te halen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel goed!! Weg met de plastictas! (op vakantie in Engeland kreeg je bij de super ook gewoonweg geen plastictasjes, je kon de prachtigste stoffen en canvas exemplaren kopen)

    Een mooi 2010 voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Leuk, ik doe mee :-)
    Ik heb nog veeeeeel kringloopstof over hoor.
    Ik ga ze uiteraard gewoon uitdelen.
    Blogsgewijs dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik ga meestal boodschappen doen met mijn rieten tas van de wereldwinkel, maar inderdaad bij de Hema of de kledingzaak loop ik toch nog te vaak met een plasticzakje naar buiten! Kei tof initiatief, ik doe mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ben helemaal voor! tip: uit een sjaal vanuit de kringwinkel kan je een zakje (kleine versie) maken én een tasje waar je het zakje in kan steken! met wat geluk vind je een zijden sjaal of een retro-exemplaar en na een flinke wasbeurt en een beetje werk is dit een leuk kadootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @bieke:Hhad ik zelf nog niet aan gedacht maar ik heb ze nu ook in jouw winkeltje gezien, erg mooi! Straks eens in de sjaalbak kijken in onze kringloopwinkel... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. leuk initiatief en er zitten al leuke motiefkes en taskes tussen!
    knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hey... ik heb me ook zo'n zakje gemaakt gisterenavond.
    Op mijn blog kan je een fotootje zien.
    http://gwennebeestje.blogspot.com/2010/04/naaivirus.html

    BeantwoordenVerwijderen
  37. wat een super BLOG heb je en al die patronen, ik ben het overal aan het promoten, dankjewel!!!!
    Deze tasjes komen bij mij ook van de lopende band :-)

    Als je zin hebt kun je momenteel op mijn blog meedoen aan een win-actie / give away en nodig gerust al je volgers ook uit, hoe meer zielen hoe meer vreud. Gewoon volger worden en een berichtje achterlaten:
    http://8r1id-bobbeez.blogspot.com/2010/04/win-actie-of-meteen-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik zie nu pas dat je hiermee bezig bent. Wat een goed idee! En goed dat je het ook nog uitvoert. Hoe ver ben je nu?! Misschien ga ik ook eens meedoen vanuit NL. Ik erger me namelijk steeds als ik niet oplet, ik weer een plastic zak krijg als ik iets koop en ik vind stoffen tassen veel leuker en mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. 9 zakjes klaargestoomd deze week voor de juffen en meester van de school! Zet ze maar mee op de teller!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. nog een tip (beetje laat)om aan originele stoffen te komen. Probeer het eens bij een woninginrichting zaak. Ze hebben altijd stalen met stoffen voor gordijnen en als ze de oude materialen wegdoen, zijn daar vast wel een paar tassen van te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heel leuk!! Ik heb er inmiddels ook eentje gemaakt. Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails