3 januari 2010

Het kringloop-project: handleiding

kringlOOp-project

© eloleo.be
Alle eloleo-patronen zijn voor persoonlijk gebruik bedoeld. Gelieve het patroon of de maaksels uit dat patroon niet te verkopen (tenzij in kleine oplagen en als je er een goed doel mee steunt). Dank!

De Flickr-Pool voor alles wat JULLIE maken met deze handleidingen en patronen.

Google "tutorial" en "shopping bag" en je vindt oneindig veel handleidingen. Van superchique tot "13 in een dozijn". Bon, hier komt dan de triljoenste...
Eenvoudiger kan bijna niet en toch heb ik eerst nog allerlei andere (en mooiere) modellen geprobeerd en telkens afgekeurd want ik had een paar simpele eisen waar "chique en hip" niet aan voldeden. Deze boodschappentas is dan wel voor het Morsbags-project maar ik gebruik ook niet hun model. Het zit zo, ik wilde:
  • een tas die op minder dan een uur te stikken is (belangrijk detail als je "en masse" wilt produceren)
  • geen ronde hoeken! (mijn rollermes kan dat niet snijden)
  • de stof maximaal benutten (ook daarom zijn er geen ronde hoeken)
  • stevige handgrepen (die niet in je vingers snijden, zoals elk synthetisch zakje van de Casa of Blokker dat wel doet wanneer er wat
    gewicht in zit)
  • langere handgrepen (zodat je de tas nog gemakkelijk over je arm of schouder kan schuiven, ook weer niet mogelijk met de
    synthestische modellen van de C... of de B...)
  • een zakje om de tas in op te bergen dat onmogelijk te verliezen is (in tegenstelling tot de modellen... ja, je hebt
    het door hè)
  • een stevige tas die op de naad niet uitrafelt nadat je ze 2 keer gebruikt hebt
  • een model dat ook makkelijk kan uitvergroot worden
  • een tas uit gerecycleerde katoenen stoffen (kost niets)
  • een tas die makkelijk te wassen is
Kortom, 't is een tas die je in je handtas zwiert en uithaalt wanneer je handen te kort komt. In het groot is het een model dat je in de auto bewaart voor de wekelijkse grote boodschappen. Niets chique of hip, gewoon degelijk én vooral: IEDEREEN KAN ZO'N TAS MAKEN, ze is echt heel eenvoudig.

MATEN

Gebruik een stevige maar niet te dikke katoenen stof (bv. een laken of tafelkleed) voor de mini en een zwaardere katoen of canvas voor de maxi.
Als ik stof genoeg heb, maak ik voor de mini de handgrepen tot 80 cm lang.

IN ELKAAR ZETTEN
Voorbereiding: handgrepen
De handgrepen moeten stevig zijn en mogen niet snijden aan de handen. Deze methode is zeker goed voor de mini. Als je twijfelt aan de stevigheid voor de maxi, kan je er nog een laag plak-katoen instrijken.
De uiteinden moeten niet afgewerkt worden, die verberg je straks onder het voorzakje.



Voorbereiding: voorzakje en tas

Stik een zoom (2 keer 1cm omslagen) aan de bovenkant van het voorzakje (de smalste kant van het zakje, dus 18 voor de mini en 24 voor de maxi), stik een zoom (slechts 1 keer omslagen) aan de onderkant van het voozakje. Stik een zoom (2 keer 1cm omslagen) aan beide delen van de zak (maakt niet uit welke kant, de "body" is vierkant).

Handgrepen en voorzakje op de tas stikken



Plaats het voorzakje vooraan in het midden. Bevestig de handgreep links en rechts van het zakje. Plooi het einde van de handgreep onder het zakje. Stik nu in 1 keer het voorzakje en de handgreep vast. Begin bij punt A en volg de pijl. Je stikt gewoon over de stiklijnen van je handgrepen. Voor een stevige bevestiging stik je een paar keer voor en achteruit aan de bovenkant van de handgreep.
Bevestig nu je andere handgreep op het andere deel maar dan zonder voorzakje.

De tas in elkaar zetten


Leg de voor- en achterkant van de tas met de achterkant op elkaar (dus niet de goede zijde, zoals je zou verwachten). Stik dan links, rechts en onderaan op 0,5 cm. Dan snijd je onderaan een stukje van 5 x 5 cm uit de hoeken voor de mini en zeker 10 x 10 of 15 x15 cm voor de maxi.
Keer de tas nu binnenstebuiten. De binnenkant van de tas zit nu aan de buitenkant. Strijk de naden plat. Stik nog eens rondom maar nu op 1 cm*.
Als je de stof nu opentrekt, heb je dus een ribbel stof op de zijkanten en onderaan.
Leg die ribbel plat en stik nog eens rondom (begin op de plaats van de pijl). Je hebt nu een soort Franse zoom.
Werk de hoeken af door een paar keer op en af te stikken en te zigzaggen. Dit is foto 1. Niet duidelijk, kijk dan ook eens hier.
Als je de randen simpeler wilt houden, kan dat door gewoon rondom rond te stikken terwijl de stofdelen met de goede kant op elkaar liggen. Dan te zigzaggen. Die naad plat te leggen en opnieuw door te stikken
(zie pijl bij foto 2).

Klaar. Ik wilde graag zakjes maken in oude lakens met een vrolijke bloemenprint (zoals deze, helemaal de max!) maar een tour langsheen alle kringloopwinkels heeft helemaal niets opgeleverd (behalve een leuke tussenstop in Tienen met Tantehilde)... Spijtig!

OPVOUWEN




Leg de zak met het voorzakje onderaan. Plooi linker- en rechterkant naar het midden. Plooi in 2 keer van onder naar boven. Keer het geheel in het voorzakje, draai daarvoor het zakje binnenstebuiten. Stop de handgrepen in. Klaar, ongeveer 10 cm x 10 cm voor de mini. De maxi zwier ik gewoon zo in de koffer van de auto, zonder op te plooien.

Voila, plastiek is vanaf nu absoluut "not done"... maar kijk hier toch eens even: NOT DONE dus, wel leuk!

En zie, hier tassen die met dit patroon werden gemaakt: SUPER!

* zo gezien bij Wisdom of the Moon, simpel en altijd mooi afgewerkt

Pool

Alle tutoleo's zijn voor persoonlijk gebruik bedoeld. Aarzel niet om de tutoleo's te gebruiken voor jezelf of om cadeautjes te maken. Creaties uit tutoleo's voor een goed doel verkopen is, in kleine oplage, toegestaan als de opbrengst integraal naar dat goed doel gaat. Het is niet toegestaan om tutoleo's of creaties uit tutoleo's te gebruiken voor commerciële doeleinden.

43 opmerkingen:

  1. Allé, merci voor de handleiding, dat komt ook weer op mijn todolijst.
    Oh ja ... wat ik ook nog eens wil zeggen ivm die massaproductie ... je bent (zeer) prettig gestoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de beschrijving. Hier komen er zeker ook een aantal zakjes, zodat we samen de plastic-industrie kunnen telijf gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed voorbeeld doet goed volgen. Bij deze dank voor het goede voorbeeld ;-)! Heb opeens dé bestemming voor de oude gordijnen die ik nog steeds bewaarde, maar niet echt ergens voor gebruikte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog even dacht ik dat het een bevlieging was. Maar nee hoor,... hier is over nagedacht!
    Het opvouwen is geniaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ok, nu kan ik niet anders dan toch een maken voor mezelf, eigenlijk staat het stiekem toch al op mijn todo lijstje, maar mijn synthetisch zakske van blokker/casa dat eigenlijk van de KAV is (ja zeg, lach maar, maar geen plastiek zakske is geen plastiek zakske he), is nog niet helemaal doorgescheurd! Keigoeie handleiding!
    ps: twas gezellig he in ons bommacafé!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn todo lijstje wordt weer wat langer... Nu moeten er natuurlijk ook nog boodschappentasjes gemaakt worden (en uitgedeeld).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja je hebt helemaal gelijk vandaag stond ik in de winkel en kreeg zo`n plastic tasje aangeboden maar ik heb ervoor bedankt.Nu ik je patroon heb gezien ga ik dan toch aan de slag om een maar mini`s en maxi`s te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, ziet er haalbaar uit! Misschien omdat je het zo prima in beeld brengt ;-). Ik ga er zo eentje proberen om reservekleedjes en heen-en-weer-boekje mee naar de crèche te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Merci merci merci voor de handleiding!

    Ik probeer binnenkort zeker enkele tasjes te maken, om zo de anti-plastic-spirit bij vrienden en familie uit te dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad, enorm bedankt om dit te delen! Binnenkort probeer ik het ook uit, met gerecycleerde stofjes! En bepaalde mensen uit mijn omgeving zullen er ook niet kunnen aan ontsnappen, hehe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die waarheden over Blokker/Ava/... tasjes. Zijn. Zo. Verschrikkelijk. Waar.

    En jouw uitleg is zo. verschrikkelijk. duidelijk.

    Hoera.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga zeker ook tassen maken om uit te delen! Briljant idee.
    Ben ook vandaag begonnen de zolder op te ruimen en heb al 2 dekbedhoezen gevonden die tassen gaan worden. Weet niet of ik er 210 haal maar ga zeker mijn best doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb er 2 gemaakt, te zien op mijn blog! geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kijk eens hier: http://www.facebook.com/lowimpactgirl?ref=nf

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi!
    Wat een leuk idee, zou het best leuk vinden om je te verlinken op mijn blog, laat je me even weten of dat ok is?

    groetjes Astrid
    astrids_atelier@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke tasjes en een geweldig project!!
    Het lukt mij niet altijd, maar ik probeer zo vaak mogelijk mijn eigen tas mee te nemen naar de supermarkt en voor veel boodschappen heb ik steevast de "caddy" mee, want shoppen doen we te voet hier in Parijs... Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. super project, ik ben er ook mee gestart maar vrees dat het niet zo snel klaar zal zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor het patroon en voor het goede idee. Ik heb geen computer naast mijn naaimachine staan, dus ik had de aanwijzingen kort overgeschreven. Verbazingwekkend hoeveel er dan nog mis kan gaan bij zo'n simpel patroon. Maar goed, er is een tas en die is ook al gebruikt. Je kunt de teller dus weer met een ophogen. :) Ik zal proberen er nog een te maken die wel toonbaar is en er dan ook een foto van maken. Het dekbedovertrek dat ik heb gebruikt is groot genoeg voor nog een paar tassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Mijmij: Oh, jammer dat er zoveel mis is gegaan, zeker ook frustrerend. Hopelijk lukt de volgende beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een goed patroon!
    Ik had er met mijn halfzieke (buikgriep) kop wel niet veel zin in om heel den tijd terug naar de computer te lopen of om veel na te denken (ik wilde meer een rechthoekige tas). Volgende keer zal ik uw patroon eens helemaal volgen! ;-)

    Ik heb mijn tas geblogd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik heb ook eentje gemaakt, heel erg leuk om te doen, helaas wel (véél)langer dan een uurke aan gewerkt en als resultaat, stof te dik het kan niet in het zakje :s maar kom, ik heb er nu een leuk opvouwbaar boodschappentasje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Eloleo, in de Oxfam kringwinkel van Aalst hebben ze exact die stof van Creative Kismet. Ik heb nl. 1 pakket (twee lakens) gekocht. Het 2e pakket is er nog aan 5 euro. (Wat een tóeval zeg, nét hetzelfde, oude stofje, in dezelfde kleurtjes!)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een goeie aktie! Sluit helemaal aan bij onze aktie om het plastic tassen gebruik te verminderen. Kijk eens op gaathetzomee.ning.com
    Ik ga jou patroon gebruiken om van oude-dames-sjaaltjes om te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo,
    Heb de mini versie vandaag gemaakt, morgen de grotere versie .... uit een oude oma's keukenschort !!! vind die SUPER om zo een tasjes van te maken: de mijne heeft zelfs een zakje met knoopje (van de knoopsgaten van de schort gerecupereerd) Bedankt voor het idee !!!
    Groetjes Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ik ben zoooo blij met jouw tasje van zondag! Ik heb zo'n mooie knaloranje met witte en rode bloemetjes en rode handvatten. Prachtig! Merci he!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuk project ;-). Ik heb er vandaag ook ééntje gemaakt en heb spijt dat ik niet voor de maxi versie ben gegaan. 'k Heb er wel langer dan een uur over gedaan, maar ik veronderstel dat het volgende wel wat sneller zal lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey dank je voor het patroon. Ik heb ondertussen al 4 herbruikbare tassen gemaakt. Inplaats van een kadoo-tje in te pakken heb ik een herbruikbare tas gemaakt en het kadoo-tje er gewoon ingestopt. Geweldig kadoo.
    doei
    mija

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauw, als ik naar Eloleo kijk krijg ik ook al zin in een stik-cursus. Helaas vrees ik voor het talent :-) Dan maar gewoon af en toe genieten van jullie creaties en hopen dat er ooit een webshop komt !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb er net eentje gemaakt! Wel wat zitten knoeien met de hoeken (ik had létterlijk helemaal rond gestikt...), maar het is uiteindelijk gelukt! Ik ga er nog maken, zo leuk vond ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hallo, ik ben er ook mee begonnen, vind het zo'n goed idee!
    Net mijn eerste tasje op mijn blog gezet.. (ik ben nog maar net begonnen met naaien, dus dit lijkt me een goede oefening voor mij)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Voor het eerst hier op visite. Wat een bijzonder blog!!!! Ik ga snel andere logjes lezen! Super.
    Complimenten voor de duidelijke tasjesmaakuitleg! Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Super leuk! Ik heb er twee gemaakt van een gerecycled laken en ze zijn zo handig en mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een geweldig idee en een supertoffe tas! Ik heb er inmiddels 3 gemaakt (zie mijn blog of op flickr) en ga daar vast mensen mee verrassen (hoop ik).
    Je schrijft alleen dat je de tas in een uurtje in elkaar steekt. Wow, zo snel ben ik toch zeker niet. Ik heb over alledrie de tassen toch wel een paar uurtjes (per tas) gedaan. Nog een beetje dooroefenen dan maar. ;-)
    Ik heb het Boleo-patroon besteld, dus dat is een van de komende projecten. Ben benieuwd hoe lang ik daarover ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. bedankt voor het patroon en de beschrijving. Ik heb twee opmerkingen: er staat nergens dat je de bovenkant van de losse tasdelen voor je het zakje er op stikt moet inslaan (2 x) en het zoompje door moet stikken en als je letterlijk rondom stikt als de tasdelen met de binnenkanten op elkaar liggen, dan stik je ook de bovenkant dicht, wat niet de bedoeling is. Ik heb de eerste tas , de mini, bijna klaar en ga straks de grote maken. Mijn stof was net niet breed genoeg om twee keer handvatten te maken, dus was het puzzelen en een bijpassend stofje zoeken, de afwijkende stof loopt over het zakje. Ik ben er van overtuigd dat ik de tas daarna, bij voldoende stof, in 45 minuten kan maken, maar ja, ik heb dan ook 55 jaar ervaring, ik begon de winter dat ik acht werd op een handnaaimachine, die waren zo degelijk, je kon hooguit een naald breken.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @anoniem: huh? ik dacht van wel, onder "voorbereiding: voorzakje en tas", je tweede opmerking klopt, dat pas ik aan, dankjewel hiervoor (ook raar want er zijn letterlijk 100den zakjes gemaakt en niemand heeft zo'n zakje daadwerkelijk aan de bovenkant dichtgestikt)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Bij mijn zoektocht naar een handig eenvoudig tasje kwam ik je tuto tegen! Super snel zelfs voor een onhandige naaister als ik! Ik maakte er ondertussen 10 mini's als bibliotheektasjes voor de kindjes van mijn dochter's klasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. samen met mijn dochter van 11 een leuke zak gemaakt met een voorzakje in een bijpassend stofje! Leuk, maar als we nu proberen de zak in het voorzakje te steken dan is het stofje van ons voorzakje binnenstebuiten. Hebben we iets fout gedaan? bedankt voor jullie tips van 2 beginnende naaisters :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Je hebt niets fout gedaan. Het voorzakje is gewoon niet gevoerd.
    (ps: in het boek staat een nieuwe versie met een voorzakje dat wel gevoerd is)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. oké, oef!!! bedankt!!! maar op jouw foto's staan dan toch al zakjes die wel gevoerd zijn? Of niet? en daarom begrepen we het niet meer! we zullen zeker het boek kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Neen hoor, die zijn ook niet gevoerd. De print schijnt gewoon hard door aan de verkeerde kant van de stof. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ook hier vergeten de bovenkant om te zomen voor het in elkaar zetten. Ik denk dat de verwarring komt omdat je spreekt over 'zakje' en even later 'zak'. Daarom dacht ik dat het nog steeds over het voorzakje ging. Maar uiteindelijk is het me toch gelukt, wat een leuk patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. soms heeft Zeeman of Wibra losse kussenslopen voor weinig.
    Als je ze uit elkaar haalt heb je leuke lap voor tas of iets dergelijks.
    Groet Janny

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails