10 juli 2009

Kabouterpatch - kabouterpech?

't Is rood en groen en blauw: dit kabouter-patchwork-tasje (strict genomen is het eigenlijk een quilt). Maar waar zat ik met mijn gedachten toen ik de kleuren koos. Hoe langer ik ermee bezig was, hoe vreemder de tas werd, en toen had ik het door: 't is net Kerstmis. Dju zeg, dat was zeker niet de bedoeling.

Kabouterpatch Kabouterpatch Kabouterpatch

Het model is gewoon recht met langere handvaten zodat je ze ook nog over je schouder kan slaan. Patchwork of quilten heb ik nog nooit gedaan en ik ben aan deze tas begonnen zonder eerst op te zoeken hoe je, volgens de regels van de kunst en dus zonder knoeien, die lapjes stof aan elkaar zet. Soit, ik heb het dan maar op mijn manier gedaan: op elk lapje afgetekend waar ik zou stikken en dan spelden, héél veel spelden, om het geheel in vorm te houden en tussenin veel strijken om de zomen helemaal plat te leggen. Dat gedeelte is al bij al vrij goed gelukt, al betwijfel ik of dit wel de beste manier is. De binnenkant (van de lapjesstof) is gevoerd met Vlieseline H640. De naden van de lapjes had ik eerst 1 keer met een dubbele naald overstikt maar dat zag er niet uit. Ik ben er dan nog eens voor een tweede keer overgegaan en dat geeft meteen een ander (en beter) effect én daarmee zat ook de Vlieseline vast.

Kabouterpatch

Conclusie:
- Patchwork(en)... bwa ja, leuk om het eens gedaan te hebben al zou ik het enkel nog doen met stoffen van dezelfde kleur maar dan verschillende tinten.
- Franse knoopjes (op de knooppunten): hoe doe je dat eigenlijk???? Wat ik hier genaaid heb is slechts een "soort" Frans knoopje, zeker niet the real thing. Noot 15/07: http://www.youtube.com/watch?v=cHTQ9qkSye4 en hier)
- Nooit meer rood/groen/blauw combineren, fout/fout/fout ;-)
- En de kabouterjes, die zijn toch gewoon erg schattig! Gekocht bij Hip Handwerk.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails