7 november 2010

Gelieve te krimpen!

Ik kocht twee 100% wollen truien en (lang geleden) een wollen dekentje in de Kringloopwinkel. Samen nog geen 7 euro, daar kan je niet voor sukkelen. "Handwas op 30 graden" stond op het etiket en vervolgens gingen ze met een scheut extra zeep de kookwas in. Alles kromp en dat was de bedoeling! De zeep, het hete water en het draaien van de machine zorgden ervoor dat het van wol naar een soort wol-vilt ging. En wat ik er nu mee ga aanvangen... daar moet ik nog eens over nadenken.

Een tip, speciaal voor hANdgemaakt:
Wolvilt (of hoe ze het ook mogen noemen bij Pauli) kan erg duur zijn maar als je slechts een lapje nodig hebt voor een tasje (ofzo), dan doet een gekookte wollen trui uit de kringloopwinkel dus ook dienst. Als je'm twee keer kookt, "koekt" het breisel nog steviger samen ... maar dan begint mijn ecologisch geweten te knagen, dus ik houd het bij 1 wasbeurt.

Gekookte wol

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails