19 oktober 2012

Zo geknipt: errata

44.000 woorden ofwel 200.000 letters en cijfers... en ook enkele zetduivels. Aargh! Neem gerust een rode stift en verbeter even mee:

*Op p 98 (boodschappentasje) knip je het aantal patroondelen zoals staat aangegeven boven de kleine patroontekeningen en niet zoals de tekst ernaast vermeldt.
*Op p 204 (zwemzak) knip je slechts 2 kleine flapjes om de rits af te werken i.p.v. 4 en op p 208 knip je in stap 24 de naadwaarde bij tot 4à5 'mm' ipv 'cm' (maar dat wijst zichzelf ook uit als je de zwemzak aan het maken bent). Blijf de handleidingen verder gewoon stap na stap volgen en je komt tot een goed einde. Bewijs: deze leuke zwemzak van Maaike en dit mooi boodschappentasje van SoFilles.
*Nodig voor het broodmandje op p 153: 42cm (i.p.v. 40cm) x 30cm.
*Stap 6 van de tas met verzonken rits: 'zorg ervoor dat de goede kanten van de stoffen op elkaar liggen', bij het deel van de voorzak gaat dat wel degelijk om de goede kant van de voeringstof. Kijk naar foto 6/7/8 en het is meteen duidelijk.
*"H" is hetzelfde als "h" op p. 71 en 72, nl. de afmeting van het hoekje.
*In de inleiding op p 13 wordt er ergens in het midden, bij wijze van voorbeeld, verwezen naar 'p 23' maar dat moet 'hfdst 23' zijn.
*Stap 40 op p 209: "Duw en/of strijk de naadwaarden open en speld op elkaar" (ipv stik op elkaar).
*En bij de Menina strijk je de volumevoering op stof van de handvatten (de buitenstof) en dus ook op de buitenstof van de tas zelf. Dat laatste staat er niet letterlijk bij.
*Punt 30 op p 240: "... zorg ervoor dat ze exact tegen elkaar liggen en stik" ("en stik" staat er niet bij).
*Patroonblad 2: punt b en c omwisselen van de zadelhoes (bij de 3 modellen)
*Stap 24 op p 208: knip de hoekjes bij en knip de naadwaarde bij tot 4à5mm (ipv cm)

Vind je nog een van die snoodaards? Laat het ons weten op info@eloleo.be of rietblogt@gmail.com. Na ettelijke lezingen en herlezingen en lezingen van de herlezingen konden deze kwelduivels zich nog steeds goed verstoppen. Excuus!

20 opmerkingen:

  1. Boek net gekocht, zal dit uitprinten als errata. No worries. Waar gehakt wordt etc. Het boek is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek is blijkbaar al overal uitverkocht, dus ik zal tot eind oktober moeten wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is normaal, je mag het nu nog 1000 maal gelezen hebben en toch kijk je over de fouten heen. Heb gisteren ook nog een foutje ontdekt op een patroonblad van mijn boek, geen groot maar toch was ik er toch efkes niet goed van. Nu bij de tweede oplage is dit verbetert. Jullie boek is wel heel mooi en doordacht. Nogmaals mijn felicitaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat dat ook zijn charmes heeft, zo een boek waar met de hand vanalles bijgeschreven staat ;-)
    Bij Veritas Leuven lagen er nog een paar deze middag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat vind ik nu nog eens lief en dapper, dat je onmiddellijk met een lijst errata komt. Die van de menina had ik ook gezien. Iemand van SchotenStikt! had daar een probleem mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zal hem ook uitprinten en in het boek leggen. Het boek is trouwens supermooi!

    Groetjes, Roelfina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. No problem, het blijft héél duidelijk hoor! Superboek trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meteen een reden voor tweede druk zie! Het was mij nog niet opgevallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat maakt de eerste druk zo charmant en uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net je boek gekocht. Ik had geluk, het was het laatste voorradige exemplaar. Volgens de verkoopster (standaard boekhandel Lochristi) vliegen ze als zoete broodjes de deur uit. Mijn handen jeuken om erin te vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms zie je bij een zevende of achtste druk ook nog fouten staan(dat vind ik er persoonlijk een beetje over) maar het blijft een leuk boek!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. geen fout, misschien wel een tip voor de niet-vooruitziende naaister:
    ik maakte een menina met contrasterende voering, en bij het doorstikken van de rand helemaal op het einde besefte ik dat ik beter een ander kleur onderdraad had gebruikt die overeenkwam met de voering

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Even een vraagje, het knutselrubber dat gebruikt werd voor het mandje krokantje, welke dikte heeft dit? 2 of 6mm?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is misschien een heel domme vraag maar toch. Wat is de hoofdletter H bij het maken van rond elk potje past een tasje, op pagina 71? Ik moet het weten want ik ga er niet van kunnen slapen ! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De maat voor het hoekje dat je moet uitknippen om diepte te creëren in de tas. Voor de tas in het boek dus 4,5 cm op 4,5 cm.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails