30 mei 2011

Handleiding: Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Het prille begin van eloleo bestond uit een paar pamperzakjes, gemaakt volgens de werkwijze van Mme Zsazsa. Na een paar keer wilde ik iets anders (what's new?) en maakte toen deze zakjes waarop Mme haar versie herschiep tot dit model. Ben je nog mee?

Zsazsa pamperzakje zsonder biais Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Ik denk dat die tuto wel één van de meest gebruikte handleidingen in blogland is maar om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit zo'n zakje gemaakt. Die biais hè, een fournituur dat me danig op de zenuwen kan werken. Dus moest het ook anders kunnen, zonder biais, zoals deze. En omdat ik blijkbaar niet de enige gefrustreerde ben, hier de handleiding*.

Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Ga naar dit patroon en doe er aan de vier zijden één cm bij. A is 27cm, B is 53cm. Knip de binnenstof en de buitenstof even groot. C is 6cm en D is 4 cm.
Ik strijk ook een laag Vlieseline H630 op achterkant van de buitenstof (die met de dieren-in-het-bos-print). Dat is niet noodzakelijk, het geeft wat meer volume aan het zakje.

Zsazsa pamperzakje zsonder biais Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Leg beide delen met de goede kanten op elkaar en stik links en rechts op 1cm van de kant door. Laat aan een van de kanten een keergat van 5 tot 7cm.
Keer de lap nu terug binnenstebuiten en strijk de zijkanten die je net hebt doorgestikt. Dat zal de volgende stap makkelijker maken.
Duid aan hoe ver je de flappen moet plooien. Dat is voor A op 9cm van de rand en voor B op 11cm van de rand.

Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Keer de lap dan weer om zodat de stof met de goede kanten op elkaar ligt en plooi links en rechts een stuk naar binnen. Deze stukken vormen de flappen. Gebruik de merktekens uit de vorige stap om na te gaan hoe ver je de flappen naar binnen moet plooien. Voor A is dat 9cm en voor B is dat 11 cm. Speld alles goed vast zodat er niets meer verschuift.

Zsazsa pamperzakje zsonder biais Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Stik de boven- en onderkant door op 1cm van de rand en knip de vier hoekjes bij. Deze keer laat je geen keergat open. Het keergat zit namelijk in een van de flappen. Keer het pamperzakje binnenstebuiten.

Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Naai het keergat dicht met een blinde hechtsteek. Ok, dit is niet echt een leuk werkje maar al bij al valt het nog mee in vergelijking met biais stikken (vind ik, hè). Strijk het zakje en je bent KLAAR.

Zsazsa pamperzakje zsonder biais

Eenvoudig, snel en het kan echt niet mislukken als je ook nog eens een mooi stofje gebruikt (maar ik kan nu efkes niet op de naam komen).
UPDATE: het stofje is 'Woodland Friends II Forest Animals' van Ellen Crimi-Trent, danku An!

* met toestemming van Mme.

47 opmerkingen:

  1. Bedankt! Kijk ernaar uit om deze manier te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi!! Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ideaal, ik moet net een paar babykadootjes af krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, ge hebt mij ... als fan sta ik ook op de eerste rij! Als je handtekeningen begint uit te delen ... ik wil ook eentje :-)!
    Groetjes, Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pamperzakjes hebben me nooit aangesproken. Ik begin er niet meer aan. Maar dat stofje! Waar heb je dat nu weer vandaan? O ja, ik weet al waarom ik ervoor val. 't Is groen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Oontje: ewel, ik weet het niet meer en ik heb geen boordje om te spieken... dus als iemand het wel weet, laat maar horen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga deze van 't weekend uitproberen! En ik ga nu meteen dat stofke bestellen. Dat staat al maanden bij mijn favorieten op Etsy, maar 'k wist niet goed wat ik ermee kon.
    Oontje: 't heet 'Woodland Friends II Forest Animals' van Ellen Crimi-Trent. En de gele versie hebben/hadden ze bij Lucky Kaeru. Ik ga meteen op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zeer mooi gedaan echt prachtig :)

    Hoe ben je op deze orginele ideeën gekomen ?

    Mvg Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geniaal! Ik stik ook liever blind dan dat ik biaisband gebruik. Vreselijk spul vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad super, die manier. Ik gebruik die techniek van dat naar binnen plooien ook om schrifthoesjes, tassen, lipsticktasje (zie mijn blog)... te maken. Werkt voor alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat goed bedacht! En wat een geweldige stofjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooo wat een leuke, elegant oplossing voor de luiers. Super gemaakt, ik ben gelukkig uit de luiers...hihi, groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geniaal. Gaat dat altijd in een keer goed bij u? Ik verslijt minstens 2 proefversies voordat het klopt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In mijn enthousiasme vergeten te vragen. Verf je je velcro of kan je die zo kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. amaai, super! Ik had net een restje toile cirée liggen om er eentje te maken, én zonder biais, fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik voel me al minder een kluns als zelf jij schrijft dat je niet met biais overweg kunt.
    Deze ga ik zeker nog proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Superhandleiding, ik maakte ze ook al eens op deze manier, omdat ik ook altijd zit te prutsen met dat eeuwige biaisband ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Miss Stik: Ik kocht verschillende kleurtjes velcro op een Stoffenspektakel.
    @Effie: mor neen gij, ik maak ook proefversies die mislukken... die laat ik hier gewoon niet zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze probeer ik zeker een keertje, want ook ik ben fan van ZSonder Biais.
    Gekleurde biais kan je ook in Hexagoon kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Eloleo, wat een leuk patroon( bedankt) ik kijk vaak op je blog, ga je nu maar volgen anders mis ik al dat leuks:-) Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. die dieren in bos stofjes: geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Это очень очень здорово !
    Ткани замечательные !
    Катя из Сибири.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En sinds vandaag is het groene stofje online te koop bij Bambiblauw.be!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bedankt voor deze handleiding. Ik dacht altijd dat ik niet aan pamperzakjes zou doen, maar nu had ik er toch dringend een nodig. :) Zo zonder biais had ik trouwens veel minder dan een uur voor nodig. De keeropening stikte ik niet met de hand dicht, maar door die randjes op de goede kant door te stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb er ook 2 geknipt, heb het vannacht uitgedacht: ik ga het met een onzichtbaar of onvindbaar keergat proberen..... Ik ben benieuwd of het lukt straks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb fotootjes gemaakt ;-) zal van de week wel een blogje maken, zal ik dan hier een linkje plaatsen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Daar istie dan ;-) http://wp.me/pK2DW-zV

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Goh, hij staat er al bijna een jaar op! Maar ik heb hem gemaakt!

    Pooeee...halverwege dacht ik...euh? Maar na afloop: kipsimpel! Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mhh een bizar vraagje, mr ik heb redelijk wat halve meters stof, en nu zie ik dat B best 53cm is ... zou het ook lukken met 50cm? Of wordt het dan te klein?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat lukt ook wel maar hoe kleiner je het maakt, hoe minde pampers er in kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hier mijn versie, wel met rode ruitjes aan de binnenkant.
    Enkel de velcro heb ik iets te klein geknipt, want ik vond geen afmetingen.
    http://instagram.com/p/M33_IYlPK4/

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hier mijn versie, wel met rode ruitjes aan de binnenkant.
    Enkel de velcro heb ik iets te klein geknipt, want ik vond geen afmetingen.
    http://instagram.com/p/M33_IYlPK4/

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ja! Twee maal het luierzakje, super easy en leuk om te maken. Bedankt voor je goede uitleg en het delen hiervan! De foto's van mijn versies staan op m'n blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heel leuk om te maken, te geven en te krijgen.
    Perfect uitgelegd waarvoor dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. hey! heb deze week twee zakjes gemaakt en meteen wat reclame voor jouw blog op mijn blog gemaakt :)

    groetjes,
    Isabel

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. En ook in 2013 wordt het pamperzakje nog gemaakt...
    Echt super leuk en zo snel klaar!
    merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Beste

    Ik heb een vraagje. Dit pamperzakje is snel klaar maar ipv van velcro werk ik met een elastiek. Maar ik slaag er maar niet in om die juist te positioneren en aan de juiste kant van het zakje te krijgen in de juiste richting (als je elastiek met reliëf gebruikt)
    Enige tips voor een beginnende naaister?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi Sanne,

    Ik heb je patroon met veel plezier gemaakt en het stiekem nog makkelijker gemaakt. Nou ja, dit kwam eigenlijk doordat ik het zakje, nadat ik het helemaal volgens jouw beschrijving in elkaar had zitten, opnieuw uit elkaar heb gehaalt om het toch te verstevigen.

    Omdat ik ook recent ben begonnen met bloggen wil ik graag verwijzen naar jouw tutorial en mijn beschrijving van hoe ik het zakje heb gemaakt publiceren. Heb je hier bezwaren tegen?

    Groet,

    Annemieke

    Sofilantjes.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk, doorlinken is altijd fijn! Dankjewel!

      Verwijderen
  39. Dankjewel voor de handleiding! Ik ben geen biais-fan! Hier ook drie gemaakt, volgens mij de ideale kraamcadeautjes. In mijn geval sluiten ze met kamsnaps i.p.v. klittenband en heb ik ze wat meer body gegeven door er fyberfill bij mee te stikken. I.v.m. Spiekgevaar nog niet op m'n blog te zien ;).

    Groetjes,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi! Ik heb net ook een pamperzakje gemaakt. Op mijn blog heb ik verwezen naar jouw versie. Het zou leuk zijn mocht je eens een kijkje komen nemen bij mij. Ik heb nog wat nood aan volgers ;-) Groetjes!!! Nathalie...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Dag Sanne,

    Ik ga deze ook een proberen, hier enkele babybezoekjes op het programma! Bedankt voor de uitleg!
    gr Fien

    staruur.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Kan je deze versie ook maken met biaslint? Of moet er dan wat verandert worden aan de werkwijze?
    Kan iemand me hier bij raad geven. Ik wil hem graag maken voor mijn schoonzus zei en mijn broer verwachten een kindje 1 van de dagen

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails