30 maart 2011

Knikkeren

Er was ooit een tijd dat knikkeren dé nationale sport der scholieren was. In ons dorpsschooltje zetten we ons tijdens elk vrij moment, benen gespreid, neer voor een schietspelletje. Toen ik acht was stapte ik over naar de grote school en 't knikkeren was gedaan, verboden zelfs. Awoeeeeeee aan de nonnekes!!!! Mijn schoon washandje-met-trekkoord en knikkerinhoud verdween voor eeuwig in de kast (en ging tenslotte verloren, bof). Spijtig genoeg is knikkeren nog steeds verboden in de meeste veel scholen. Stig zal z'n knokels niet kunnen slijten op de speelplaats mahaaaaaaar, kleine stadstuintjes zijn ideaal om te ketsen, te stuiteren, te bonken, ... zeg maar "jeu de boules" voor de mini-mens.

Knikkeren
Knikkeren Knikkeren

Als er nu iets eenvoudig bestaat, iets dat elke beginnende naaister kan maken, dan is het wel zo'n knikkerzakje. Hiermee is dan ook meteen de meest gestelde vraag aan eloleo beantwoord ;-).

Knikkeren Knikkeren
Knikkeren
PLAYING MARBLES (BOOLS) 1950s
(c) star1950

Handleiding HIER

30 opmerkingen:

  1. Mijn collega en ik hebben vorig jaar voor de hele klas eigen knikkerzakken gemaakt (incl knikkers). Zo leuk, en de knikkertijd was weer terug :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is momenteel weer volop knikkertijd bij ons op school (en de springtouwen zijn ook weer uit de kast, heerlijk !). Binnenkort ga ik knikkerzakjes met ze maken. Bedankt voor de inspiratie !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eenvoudig??? Met u afwerking ziet dat er niet te evenaren uit :o)
    Zalige foto's, de onderste is er op het eerste zicht eentje uit mijn vaders fotoboek, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Man, die eerste foto is voor in een boekje te plaatsen! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een prachtige dingen heb je de afgelopen tijd weer gemaakt, had je linkje nog niet op mijn nieuwe blog staan, dus wat gemist.
    maar ik ben weer bij,
    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi! Heb je er een kleine handleiding voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem: Als je even geduld hebt, er zijn 10 handleidingen voor eenvoudige projectjes "in de maak", deze is er eentje van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vraag het net aan de oudste of dat hier mag. Nee, dus. Ik knikkerde ook tot mijn twaalfde. De grote 'cremedoos' met knikkers staat nog altijd op de zolder van mijn ouders. Hier hebben we ook een kleine voorraad, maar ze weten precies niet hoe dat in elkaar zit. Jammer.
    En die eerste foto, die is werkelijk prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De springtouwen zijn al wel terug bij 'onze' jongens maar voetbal en koningsbal is voorlopig de max. Misschien gewoon eens zo een mooi zakje maken en ze ermee naar school sturen :) al weet ik zeker dat de jouwe niet te evenaren is, zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaaah, niet mogen knikkeren wat een straf!
    Hier is het ook weer volop knikkertijd (nog niet met zo'n mooi zakje echter). Op school hebben ze zelfs speciale knikkertegels met een kuiltje erin.
    Toch maar eens een mooi zakje maken voor ze.

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Verboden? Zoiets idioots heb ik nog nooit gehoord! Mooi zakje zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe je van een eenvoudige knikkerzak iets schoons kan maken....
    En, ik heb er eigenlijk geen idee van of knikkeren mag op onze school. Onze oudste kreeg onlangs voor zijn verjaardag ook een knikkerzak van mij (gelijkaardig model als hier, eigenlijk een verkleinde versie van de hobo sack), en die koestert hij enorm. Vaak wordt de keuken hier afgezet met kussens, om dan à volonté met de knikkers te kunnen spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat toevallig dat ik bij jou hetzelfde onderwerp zie als bij mij.. had ik nou nog even gewacht, had ik jouw voorbeeld kunnen gebruiken. :)

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oooh, nostalgie! Ik had een blauw-roze canvas onverslijtbare gestreepte knikkerzak die onze kinderloze buurvrouw voor ons gemaakt had...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ach, knikkeren *mijmer, mijmer*
    Mooi zakje. Ik had vroeger ook een washand ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Knikkeren is de max.
    Bolleketten zeiden wij ook wel.
    En bij schoon bolleketten hoort een schoon zakske!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die oude foto is geweldig. Kijk nounaar die schoenen en die kleding. Zie ik mijn 6 en 4 jarige niet in lopen. Dat was toen. Maar wel heel grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die foto, zalig! Heel mooi zakske. Nu nog de angst voor knikkers overwinnen die ik gisteren heb opgedaan. 4-jarige kraste met een knikker de nieuwbouwramen even vol...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. net te laat !
    alhoewel als ik jouw afwerking zie..
    kan ik een v2.0 niet achterwege laten.

    ik ben enkele weken geleden begonnen met stikken en heb er reeds tarwekussentjes (rechthoekige, hartjes, hello kitty,..) bloemenbroches, cirkelrokje, een knikkertas en de beginners bias tas opzitten.. bedankt want ik heb veel links en inspiratie bij jou gevonden !

    nu heb ik even mijn machine aan de kant gezet tot na het stoffenspektakel, en dan vlieg ik er weer in !
    dus die 10 projectjes .. laat maar komen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mooi, ik hoor veel over jou blog, dus zal ik es meer komen piepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoe mooi! Heel gaaf stofje met de krokodillen. Waar komt deze vandaan als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Leuk dat je er weer bent trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Lot: Vermiljoen, maar helaas uitverkocht :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tante! Zat gij daar ook op (de lagere) school????

    BeantwoordenVerwijderen
  24. O, dat deed ik ook echt graag!
    Polkadotjes: bij ons wareb bolleketten van die grotere knikkers, die je moest afschieten.
    Maar dat zal regionaal gebonden zijn :).
    En al die namen dat je daar voor had he. Mijn favoriete waren de planeetjes :).
    Allé, om maar te zeggen, heel tof knikkerzakske, eloleo :).

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waarom mochten jullie niet knikkeren op school??? Hier in Nederland hebben we speciale knikkertegels op het schoolplein en de knikkertijd is weer losgebarsten hoor! Misschien vonden jullie nonnekes het een gokspel en mocht het daarom niet? Ik ben er mee opgegroeid en heb ook als moeder van vier al een oneindig aantal zakjes genaaid. Ook favoriet; maak je een broek korter die van een mooi stofje is, dan maak ik van de afgeknipte onderkant een knikkerzakje...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @het lieveheersbeestje: Geen idee, het mocht gewoon niet. Rekkertje springen mocht wel, gelukkig ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hallo hoop dat ik het nu goed doe
    wat maak je mooie dingen. wil graag mee doen voor de give away
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  28. niet de lagere school, wel 't middelbaar bij de nonnen!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails