15 augustus 2010

Dieren zijn precies als mensen: 10 handpoppen

Oftewel "Het Axenroos Project" waar ze bij Stig op school mee werken. Via dieren en hun specifieke kenmerken, worden gevoelens en gedragingen van mensen onderling besproken. Zoiets:

Axenroos

Kapitein Winokio schreef bij elk dier een lied. Het andere filmpje vond ik op YouTube maar het is niet van Stig z'n school.



Bedoeling is dat ik de 10 dieren van de Axenroos zal maken als handpop. Stig z'n nieuwe juf vroeg dat net voor de vakantie. Leuk, dacht ik! Nu ik er eindelijk aan ga beginnen, weet ik echt niet goed hoe. Je kan die handpoppen ook gewoon in de winkel kopen, wel voor veel geld en ze zijn niet eens mooi. Bon, first things first, eerst het opzoekingswerk en morgen schetsjes maken. Laat ik daar dan nog bij vertellen dat ik geen enkel grafisch talent (allé, toch weinig) heb, tsss... Tips zijn altijd welkom, diensten ook ;-).





PS: en als je hier na deze post nooit meer iets over hoort... don't ask, dan ben ik gewoon mislukt en spreken we er niet meer over.

22 opmerkingen:

  1. Gosj, ik had nog nooit gehoord van dieren en gevoels en zo, dus laat staan dat ik zou weten hoe je die diertjes als handpop moet gaan maken...Ik ga het wel eens bekijken...succes alvast!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb afgelopen jaar een keer een korte workshop gehad over handpoppen, tja dat soort dingen krijg je nog al eens op de PABO :)..
    In elk geval is het simpelste om een handpop op de maken een washand, en dan met vilt versieren.
    Ik weet me ook nog te herinneren dat je specifieke kenmerken er in moet stoppen, en dat het dan al gauw lijkt.... Bijvoorbeeld kat= snorharen en spitse oortjes.

    Ik hoop dat het je gaat lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat ze op Stigs school met de Axenroos werken. Het lukt je wel om die dieren te maken. Allé, jij bent toch Eloleo? Die kan dat best.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lijkt me best wel een hele klus ! En ik hoop dat het je lukt want het lijkt me ook wel tof om te doen ;) . Zijn er op het net geen voorbeelden van dierenpoppen te vinden - zelfgemaakte of patronen - die je als startpunt kan gebruiken ?

    Veel succes ermee !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit vind ik een hele uitdaging! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Die kenmerken van Marjo vind ik een tip om mee verder te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gniffel gniffel...heb ook een keer handpoppen gemaakt. De 5 kindjes van de jongste haar crèche. Ze waren superschattig, maar superhard te klein. Gelukkig had de verzorgster mini-fijne handjes. Ze is wel nog altijd op "mijn dochter" aan t wachten. (in december is het een jaar geleden, missch mooie gelegenheid :-)

    Ik zou ook gewoon van een washand beginnen, want alles in stof...pfff
    Enfin, u liever als ik :-)
    Ik ben dan ook heel benieuwd naar het resultaat en zal er geregeld een keer naar vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk projectje, maar helemaal niet gemakelijk. Ik wens je veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En ik kende alleen de Roos van Leary, weer wat geleerd dus!
    Mag ik je heel brutaal vragen te reageren op mijn logje http://creawiek.blogspot.com/2010/08/wiek-zonder-naaimasjien.html ? Zou ik echt superblij mee zijn! Alvast dank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De Axenroos kennen we hier ook, alsook Kap. Winokio met zijn voorstelling/liedjes. Maar handpoppen...ik zou niet weten hoe ik er moet aan beginnen.
    Sterkte. Courage. Jij kan dat zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zucht
    na drie keer proberen

    opnieuw een poging om te antwoorden

    (als jij moeite doet om het allemaal te tonen kan ik maar moeite doen om je mee op weg te helpen)

    sokken lijken me de meest aangeraden en gemakkelijkste manier om zo'n groot aantal zaken te produceren. Allerhande gekleurde sokken, wol, vilt en je kan mijns inziens perféct aan de slag...

    of hoe je op youtube tal van filmpjes vindt:

    http://www.youtube.com/results?search_query=sock+puppets+making&aq=f

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hey,

    de sokken zijn een goed idee
    ik dacht spontaan aan handschoenen waar je het desbetreffende beestje (in knuffelversie welliswaar) op vastnaait
    ik heb alvast een mooi patroon van een knuffelschildpad, als je het wil stuur ik het je op
    s

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou beginnen van een handschoen, maar ik zie hier suggesties zoals washandjes en kousen, dat moet ook lukken.
    Of mogen het geen vingerpopjes zijn? ;-)

    Bij de grotere dieren zou ik je hand als mond/muil gebruiken en daarrond verder werken. Bji de kleintjes, gewoon een vinger voor het hele hoofd.
    Of je platte hand als basis gebruiken en het beeste er op 'monteren'? Voor bv. de schildpad.
    Niet gemakkelijk, dat is zeker! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik werk in de klas ook met de axenroos. Straf dat jij dat voor die juf wilt maken. Ik hoop dat het lukt! En neem maar veel foto's tussendoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De axenroos kom je tegenwoordig overal tegen, ik heb nog nooit handpoppen gemaakt dus kan je niet meteen helpen. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Naai ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ni gemakkelijk é zeg! even wat goeie speelwinkels binnenlopen, misschien ligt daar wat inspiratie?
    of één van deze boeken gebruiken: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=puppet+mania&ih=7_5_0_0_0_0_0_0_0_1.78_60&fsc=9

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldig leuk idee , ik persoonlijk zou met vilt werken en kijk eens op etsy voor leuke voorbeelden .
    Je zou van een poppekastpop idee kunnen uitgaan in een mooi katoen of tricot stofje en die " aankleden " met vilt voor het hoofd .
    http://www.etsy.com/listing/53770655/brown-mito-felt-donkey?ref=sr_list_31&ga_search_query=felt+puppets&ga_search_type=handmade&ga_page=&order=&includes%5B0%5D=tags&includes%5B1%5D=title

    http://www.etsy.com/listing/28863051/raccoon-wool-felt-finger-puppet?ref=sr_list_20&ga_search_query=felt+puppets&ga_search_type=handmade&ga_page=2&order=&includes%5B0%5D=tags&includes%5B1%5D=title


    heel veel succes !!
    Groetjes Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een ontzettend leuk idee. bij onze jongens op school is de axenroos ook in gebruik. Wat een leuk idee om daar poppen voor te maken. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Er bestaat een boek met allemaal poppenkastverhalen rond de axenroos. In dat boek staat er ook beschreven hoe je de poppen kunt maken (met patroontjes) ik heb het wel niet geprobeerd. Bij ons op school hebben we dat boekje.
    Angelien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dankjewel voor de vele tips en de links! Ik heb ondertussen een plan, op papier althans, en zal de komende dagen het een ander eens uitproberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh daarom dat ik zowat verzwijg dat ik kan naaien op school. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat is nogal een ambitieus project. Zoveel handpoppen. Veel succes met het ontwerpen en de uitwerking. Ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen.

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fantastisch plan! Ik ben vorig jaar opnieuw begin studeren (jaja, de 30+ crisis) voor leerkracht lager, en heb de axenroos ook al uitvoerig bestudeerd. Ik vind het een heel fijn idee,en denk dat de juf er jarenlang plezier van zal hebben.
    Erg benieuwd naar het resultaat. Aan je recente artikel te zien zit je op de goeie weg. Ik ben vooral van van de bever en zijn tandjes :)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails